ZZZ Úpice 2015

ZZZ neboli Závod zálesácké zdatnosti je celostátní závod pod patronátem České obce sokolské, do něhož se kvalifikují pouze vítězové župních přeborů. Z našeho oddílu se dále probojovalo družstvo žactva i dorostu. A proto jsme v pátek 22. května vyrazili směr Úpice, do malebného Podkrkonoší, reprezentovat nejen náš oddíl ale i celou župu Jana Máchala.
V pátek po druhé hodině jsme již seděli ve vlaku ve složení Kika Sadloňová, Julča Weisová, Jáchym Lazar a Valča Philippi za mladší, Marťa Juráková a Evča Krafková spolu s Dominikem Vangelem za starší a jako doprovod Petr Tesař. Po ose Brno - Pardubice - Hradec Králové - Malé Svatoňovice jsme se dostali až do Úpice, konkrétně do autokempu Radeč. Po příjezdu jsme vyfasovali stravenky na jídlo na celý víkend, seznámili se s kempem a vybrali vhodné místo pro rozložení našich stanů. Večer proběhlo losování startovních čísel. Pro mladší jsem vytáhl jedničku s pro starší rovných dvacet. Když se začalo stmívat, svolali si vedoucí závodu všechny hlídky do svahu nad kempem, kde měla proběhnout noční hra. Jednotlivé hlídky vyzbrojené jednou baterkou se vydali na cestu z petrolejek. Po trase získávali písmenka, ze kterých museli složit název místního strašidla, Kulivočky Radečské. A naše mladší družstvo se s úkolem bleskově popasovalo a celou noční hru vyhrálo.
V sobotu již čekal na všechny hlídky hlavní závod. Konečně závodníci mohli prodat svoji několikatýdenní přípravu plnou učení se nejrůznějších obrázků a nácviku uzlů, první pomoci a rozdělávání ohně. Celé zápolení začalo slavnostním nástupem a vztyčením sokolské vlajky. Vlajka vesele plápolala a vše mohlo začít. Hlídky se podle startovních čísel vydávali na trať, pro žactvo šest a pro dorost osm kilometrů dlouhou. Na trase závodníci zdolávali jednotlivá stanoviště. Poznávání stromů, rostlin, souhvězdí, památek a mapových značek, ale i uzly, morseovku, hod na cíl, lanové překážky či odhad vzdálenosti. Přímo v kempu bylo připraveno přepalování provázku, předvádění KPR na figuríně a testy z historie Sokola a ze zdravovědy. Odpoledne po skončení závodu bylo vyplněno výletem do nedaleké hvězdárny. Obloha se pozorovat nedala kvůli oblačnosti, ale i tak jsme se dozvěděli mnoho zajímavého. Před večeří se kolem informační nástěnky seběhl dav lidí, což značilo, že byly zveřejněny výsledky. Starší se umístili devátí ze dvanácti hlídek, mladší pátí z desíti a náhradnice Valča, která vytvořila hlídku s dalšími náhradníky, se umístila ještě o příčku výše.
V neděli ráno nabralo vše rychlý spád. Po slavnostním nástupu, kde byly oficiálně vyhlášeny výsledky a předány ceny, mezi nimi i putovní sekery pro vítěze, začali z louky mizet stany a kemp se během chvíle vylidnil. My jsme si čekání na odvoz na nádraží krátili s frisbeem a koupelí v bazénku. Vybaveni řízky jsme se vydali na čtyři a půl hodinu dlouhou cestu vlakem zpět domů. Všichni jsme si přivezli hromadu zážitků a zkušeností, které se pokusíme zúročit na příštím klání ZZZ.